תיאום מס הינו תהליך המחויב על פי חוק. כל שכיר שעובד בשני מקומות עבודה ויותר, או לחילופין מקבל הכנסות פנסיה, ביטוח או קרן מנהלים ממקום עבודה אחד, במקביל לעבודה במקום נוסף - חייב לבצע תיאום מס.
תיאום מס נועד למעשה, לאכוף גביית מיסים בעבור המדינה. כאשר שכיר עובד ביותר ממקום עבודה אחד, קיים פוטנציאל של אי תשלום מס על חלק מההכנסות שלו. כמו כן, לעיתים עלולה להיווצר גביית יתר או גביית מיסים כפולה. על מנת להבטיח שדבר כזה לא יקרה, קיים חוק תיאום מס.
במידה והשכיר לא מבצע תיאום מס, מקום העבודה המשני שלו יהיה חייב לנכות משכרו כ 47%(!) מסך הברוטו שלו, אשר ברובו המוחלט של המקרים הינו אחוז מס גבוה יותר מהמס השולי אשר על העובד לשלם. במקרה שהעובד שילם יותר מס מהמס אשר עליו לשלם הוא יוכל לקבל החזר מס.
על מנת לבצע תיאום מס, יש לגשת למשרדי מס הכנסה. צריך להגיע עם תעודת זהות, כל תלושי המשכורת של שני מקומות העבודה (או לחילופין קבלות על ביטוחים/פנסיה/קרן מנהלים), ולמלא טופס 116א.
פקיד תיאום מס, יקליד את כל הנתונים למחשב, וינפיק עבורך את טופס תיאום המס. את הטופס צריך להעביר לחשב השכר או הממונה על השכר במקום העבודה שלך - לפי טופס זה, ידע המעסיק שלך כמה מס לגבות.
לעיתים, ייתכן כי במקביל להיותך שכיר, תהיה מעוניין לבצע באופן עצמאי פרויקט חד- פעמי. במקצועות חופשיים שונים כגון: גרפיקה, מחשבים, עריכת דין וייעוץ, קורה לא פעם כי אנשים מוצאים הזדמנות לעבוד באופן עצמאי בפרויקט משני כ"השלמת הכנסה". במקרה זה, ניתן לבצע תיאום מס במקום הנפקת חשבונית. התהליך הינו זהה לתהליך תיאום מס רגיל, רק שבסופו עליכם להגיש את טופס תיאום המס למזמין העבודה. בעבר, היה נהוג לקרוא לתיאום מס מהסוג הזה "שכר אומנים".
למרות שהתהליך הינו פשוט כביכול, פעמים רבות, חרף ביצוע תיאום מס - השכיר משלם סכומים רבים מעבר למינימום הנדרש. בין אם בשל דיווחים לא מעודכנים, גביית יתר בשל דיווח מאוחר ועוד...
לפיכך, ניתן לפנות למשרדים אשר מתמחים בהחזרי מס לשכירים ולבחון את זכאותכם להחזרי מס - במרבית הפעמים הייעוץ הראשוני ניתן חינם.